Wenche deler bil med 1000 andre

Når Wenche deltar i spørreundersøkelser på nettet og blir spurt om hvor mange biler hun eier, svarer hun “3 eller fler”. — Jeg er jo medeier i over 400 biler, ler Wenche. — Jeg eier til og med 16 Jaguarer!

– Jeg liker godt denne bilen, eller min bil som jeg pleier å si, smiler pensjonist Wenche Strøm (77).

Hun sitter bak rattet på en Toyota Yaris Hybrid og suser gjennom rundkjøringene på Tvetenveien mot Linderud senteret.

Den snertne Yarisen er egentlig ikke hennes bil. Wenche er nemlig medlem av Bilkollektivet. Bilkollektivet er en non-profit bildelingstjeneste der alle medlemmer kjøper en andel i selskapet. Medlemdkapet gjør at du får tilgang til mer enn 400 ulike bilder som du deler med andre. Det gjør at du kan bruke den bilen du trenger, når du trenger den.

I dag er det snaut 10.000 deleiere som disponerer «Wenches» Yaris og over 400 andre biler i Oslo og omegn.

Samme bil, 52 onsdager i året

Wenche har vært medlem av Bilkollektivet siden 2014, og booker den samme bilen hver eneste onsdag gjennom hele året. Denne onsdagen står Yarisen klar på Bilkollektivets parkeringsplass, rett utenfor blokka hennes på Sinsen. For Wenche er det snaue hundre meter å gå fra utgangsdøra til bilen.

– Jeg bruker vanligvis Bilkollektivet på handleturene på onsdager, og noen ganger tar jeg lengre turer. Av og til henter jeg venninnen min på Romsås for å handle sammen med henne. Det er ofte at vi ender opp på Linderud Senter og spiser karbonadesmørbrød.

Wenche sitter i en toyota yaris. Hun deler denne bilen med 10000 andre
OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Bildeling var lenge synonymt med Bilkollektivet, men de siste årene har selskapet fått tøff konkurranse fra globale bilutleiegiganter, norske bilforhandlere og oppstartsbedrifter som Nabobil.

Første stopp på dagens ekskursjon er Staples, før det bærer videre til Coop Obs på Alnabru.

– I perioder har jeg også hatt behov for å ha en større bil, blant annet da jeg skulle kjøpe en stålampe jeg har i stua. Bilkollektivet har fem-seks biler parkert nede ved Carl Berner, og der står en av de som er større.

– Toyotaen er vanligvis stor nok for meg, selv på campingtur. Blir det 30 varmegrader tar jeg med meg campingsenga, sengetøyet og litt handlevarer ut i marka.

– Du tar ikke turen til strendene langs Oslofjorden i den varmen?

– Nei, hva skal jeg gjøre der da? Jeg bader ikke. Jeg svømmer som et strykejern, spøker Wenche.

Neste stopp er Meny på Haugerud, for der har de Wenches favorittbrød: Vålerenga-brødet. Hun har ingen stor kjærlighet for fotballaget, men brødet er fast innkjøp på handleturen.

wenche6

Bil akkurat når hun trenger det

– Jeg må ha bil en gang i uka. Det er viktig å komme seg vekk fra Bunnpris og Kiwi – det finnes andre butikker her i verden, i tillegg til at jeg trenger kjøretreningen. Jeg var på legekontroll tidligere i dag, og fikk beskjed om at det var bare å kjøre, sier hun og ler høyt.

Hun fikk førerkortet i en alder av 42 år og har vært en aktiv danser i mange tiår. Sammen med partneren ble hun landets første norgesmester i standard og latin rullestoldans.

– Jeg sitter i styret for Norges Danseforbund Region Øst som regnskapsfører og styremedlem. Av og til spør de om jeg kan ta et møte med andre organisasjoner, og da kan jeg bare bruke Bilkollektivet. Det er alltid en ledig bil!

Bilkollektivet er Norges eldste bildelingstjeneste, og ble grunnlagt i 1995. Medlemmer kan booke bilen en time før turen, eller måneder i forveien – slik som Wenche. Det eneste du trenger er nettilgang, Bilkollektivet-appen og et smartkort, som låser opp alle av Bilkollektivet-bilene. Du kan lese mer om hvordan bildeling fungerer her.

Hun er svært ivrig på å sørge for at man deler bilen.

– De dagene jeg har bilen i noen timer sørger jeg for å levere bilen tilbake før klokka tre. Jeg er pensjonist og hjemmeværende – hvorfor skal jeg ødelegge kvelden for noen som kanskje trenger den på kvelden da? Jeg kan ikke reservere den for tidlig på dagen heller, for jeg sitter og ser på TV til klokka tre om natta. Jeg lever som det C-mennesket jeg er født, fleiper hun.

Siste stopp på handleturen til Wenche er Linderud senter, hun og venninnens faste rasteplass, før det bærer tilbake til Sinsen. Selvsagt blir det en kaffe og et karbonadesmørbrød før bilen skal leveres.

– Det er helt strålende å kun ha bil når man trenger det!

Pengene flyr når man eier bil

Det koster 1800 kroner å melde seg inn i Bilkollektivet, men de pengene får du tilbake når du melder deg ut. Ut over det betaler medlemmene en lav årlig kontingent, og faste satser for bruk av bil. Alt av bilutgifter, reparasjoner, forsikring, drivstoff og bompenger er inkludert. Som medlem betaler Wenche kun for tiden hun disponerer bilen, og antallet kilometer hun velger å kjøre de 52 onsdagene i året.

Tidligere eide hun bil selv, men ble smertelig klar over de enorme kostnadene det innebærer. Du kan lese mer om mange av de “skjulte” kostnadene med bil som du kanskje ikke tenker over her.

– Jeg har hatt egen bil i mange år før jeg fant ut at jeg ikke trengte det. Den siste bilen jeg eide ble jeg tipset om av en mekaniker, og ble kjøpt for 15 tusen kroner. Etter to år hadde den gamle bilen kostet meg 90.000 kroner! Jeg trodde en mekaniker skulle ha orden i sakene, men slik var det ikke, ler hun.

– Om jeg fortsatt eide bil ville jeg betalt mer enn jeg gjør i dag. Jeg må ha parkering, kjøre gjennom bommer, ha forsikring og selv stå for verkstedregningen. Man merker ikke hvor mye penger det faktisk koster å eie en bil.

Bilkollektivet finnes i Oslo. De samarbeider også med Bildeleringen i Bergen og Trondheim Bilkollektiv. Bilene våre i Oslo finner du her.

– Utviklingen i Bilkollektivet har vært så bra siden jeg ble medlem. Det er flere medlemmer, flere biler og større oppmerksomhet rundt bildeling, avslutter Wenche.


Slik fungerer Bilkollektivet:

  • For å melde deg inn i Bilkollektivet laster du bare ned appen og velger type medlemskap. Se de ulike medlemskapene her.
    Drivstoff er inkludert i prisen. Prisen blir billigere ved langturer og lengre tids bruk.
    Bilkollektivet er brukereid og non-profit

Del denne saken
FacebookLinkedInTwitter

Bil kun når du trenger det

Meld deg på vårt nyhetsbrev