12 Kostnader med bil med bil du ikke tenker over
Tenker du å bør kjøpe, lease eller leie bil, men lurer på hvor mye det koster å ha bil? At det er dyrt med bil i byen er noe alle vet. Bensinprisene stiger, og det kommer stadig nye bomstasjoner. Nei, skal man ha bil slipper man rett og slett ikke unna. Men det mange ikke…
Tenker du å bør kjøpe, lease eller leie bil, men lurer på hvor mye det koster å ha bil?
At det er dyrt med bil i byen er noe alle vet. Bensinprisene stiger, og det kommer stadig nye bomstasjoner. Nei, skal man ha bil slipper man rett og slett ikke unna. Men det mange ikke tenker over er de små summene man bruker på bilen. En hundrelapp her og en femtilapp der blir ganske mye penger i løpet av et år.
Med bil følger det med mange kostnader per måned. I denne artikkelen gir vi deg en oversikt over hvor mye det faktisk koster å ha en bil, og hvor mye du kan spare på å bli med i Bilkollektivet.
Mange uforutsette kostnader med bil
Kostnad #1: Verdifall
Verdifallet er den desidert største kostnaden på bilen, uansett om du kjøper en dyr eller rimelig bil.
Det første året mister bilen omtrent 20% av verdien, deretter vil verdien synke gradvis fra år til år. Etter fem år vil bilens verdi være halvert fra nyprisen. Unormal slitasje, som småskader (og medførende reparasjoner), kan også spille inn på verdifallet.
Kostnad #2: Forsikring
I Norge er det forbudt å ikke ha forsikring på bilen. Denne utgiften er muligens ikke skjult, men fortjener en plass på lista. Prisen på forsikringen varierer avhengig av faktorer som sjåførens alder, bilmodell og bonuspoeng, og derfor blir det et anslag på 1 000 kroner i måneden for en gjennomsnittlig forsikring.
Kostnad #3: Bilvask
En bilvask koster et sted mellom 50-100 kroner om du velger å bruke selvvask. Ifølge NAF er lakken bilens viktigste rustbeskyttelse, og en liten egeninnsats ved regelmessig selvvask kan gjøre verditapet på bilen så lite som mulig. Likevel kan kostnaden på et år havne på 1200 – 2400 kroner om du vasker bilen din i selvvask to ganger i måneden. Velger du derimot å vaske bilen i en vaskehall kan du regne med å måtte betale minst det dobbelte.
Kostnad #4: Spylervæske
Spylervæske er som regel ingen stor utgift, men likevel en nødvendighet. Er du en av de som daglig bruker bilen til og fra jobb, og kanskje til noen hytteturer i helgene? Da kan du regne at det går en til to kanner i måneden, og gjerne mer i vinterhalvåret. På bensinstasjonen kan en kanne koste 65 kroner, og derfor kan denne lille nødvendigheten tilsvare omtrent 800-1500 kroner i året.
Kostnad #5: Vindusviskere
Vindusviskere har en utakknemlig jobb. De må tåle både kulde og varme, regn og solsteik. Kanskje frøs vindusviskeren fast i vinter og du måtte rive den løs? Eller du kjørte de et par ganger frem og tilbake på tørr rute? I følge NAF bør du bytte hvert år. Nye vindusviskere koster ikke nødvendigvis så mye, men det er likevel en kostnad man som bileier må ut med. Viskerne kan koste mellom 150 og 400 kroner.
Kostnad #6: Parkering
Ikke glem parkering i det totale regnskapet for bilholdet.
Det koster penger å stå parkert i sentrum, selv for beboere. En gjennomsnittlig pris for gateparkering eller beboerparkering i året er 3000 kroner. Borettslag kan tilby parkeringsplasser for alt fra 700 kroner til 5000 kroner per år.
Skal du leie egen parkering blir det raskt mer kostbart. Et raskt søk på rubrikknettsidene viser at du sjeldent kommer under 1000 kroner i måneden for en parkeringsplass i sentrum. Vi anslår en snittpris på 1300 kroner månedlig, noe som gir en årlig kostnad på 15.600 kroner. Leie av ladeplass kan bli enda dyrere.
Kostnad #7: Bompenger
Hvor mye man betaler i bompenger i året varierer veldig. For å få et realistisk regnestykke tar vi utgangspunkt i at du kjører mellom Nydalen til Lysaker et par ganger i uka. Ifølge Fjellinjens bompengekalkulator vil det med dieselbil koste 40 kroner per tur, og 80 kroner i uka. Det høres kanskje ikke så mye ut, men det blir en årlig utgift på 4160 kroner. Med elbilen koster denne bilbruken 832 kroner i bompenger årlig. Disse summene er beregnet med AUTOPASS-avtale.
Har du tenkt på hvor mye bompenger koster deg årlig?
Kostnad #8: EU Kontroll
EU-kontroll koster som regel rundt 1100 kroner å gjennomføre, men det blir fort noen små feil og mangler som må rettes opp og det kan bli noen uforutsette utgifter.
Kostnad #9: Nye dekk
Man trenger ikke nødvendigvis kjøpe nye dekk hvert år, men om du må skifte enten vinter- eller sommerdekk kan det bli kostbart. Om du velger Motor.nos testvinnere av piggfrie vinterdekk kan det koste deg mellom 1100 og 1500 kroner per dekk, litt avhengig av hvilke dimensjoner du velger. Vinnerne av nettmagasinets premium sommerdekktest koster mellom 800 og 1500 kroner per stykk.
Og om du ikke kan bytte dekk selv kan det koste deg rundt 500-1500 kroner å få jobben gjort på verksted.
Kostnad #10: Lyspærer
Merker du at flere biler blinker på deg når du er ute og kjører i mørket? Da kan du nesten være sikker på at det er på tide å skifte en eller flere lyspærer. Selve pærene koster som regel ikke så mye, men om du ikke har kunnskap nok til å kunne bytte den selv tar verkstedene fort ta noen tusenlapper for jobben.
Kostnad #11: Oljeskift
NAF anbefaler å utføre et oljeskift på bilen hvert år, og når du først er i gang med det er det like greit å skifte ut oljefilteret i samme slengen. Prisen kan variere, men du må forvente å betale 2000 kroner for dette. Har du elbil faller selvfølgelig denne kostnaden ut.
Kostnad #12: Service og reparasjoner
Å regne den totale årlige kostnaden for reparasjoner, service og slitedeler er en vanskelig oppgave. Det er veldig mange variabler, alt fra bruksmønster, uhell og årsmodell på bilen spiller inn. Smartepenger.no skriver at reparasjonskostnadene øker med bilens alder, og bruker et kostnadseksempel som kan være 0,70 kroner per kilometer på en mellomklassebil. Om du kjører 15.000 kilometer i året, blir den årlige reparasjonskostnaden 10.500 kroner. Nettsiden spesifiserer ikke i artikkelen om dette er for el- eller dieselbil.
Oppsummert kostnader
Et grovt regnestykke viser at alle kostnadene ved å eie en bil kan bli overraskende høye:
Utfallet av alle disse «skjulte» kostnadene kan i beste fall bli rundt 20.000 kroner. I verste fall må du kjøpe nye dekk, leie parkeringsplass eller reparere en ekstra bulk, og da vil den totale prisen bli over 50.000 kroner.
Kostnadene du kanskje ikke tenker over kommer på toppen av de faste utgiftene som lån og drivstoff. I tillegg kan bilens verditap føre til ytterligere kostnader, men det er vanskelig å slå fast på grunn av forskjeller og uforutsigbarheten i markedet.
I tillegg har vi heller ikke tatt med tiden man bruker på bilen. Det blir mange timer til sammen om man tar med bilvask, dekkbytter, servicer og annet med i det store regnestykket.
Betal kun for det du bruker
Alle disse uforutsette kostnadene kan du spare deg for ved å bli medlem av en bildelingstjeneste. Å dele bil med andre kan dermed spare deg for tusenvis av kroner hver eneste år.
Bilkollektivet er Oslos største bildelingstjeneste. Konseptet går ut på at du bruker bilen når du faktisk trenger den – og når den står i ro, ja da slipper du å betale for den. Medlemskapet gir deg tilgang til bruke Bilkollektivets biler fritt etter ønske. Her kan du lese mer om de ulike medlemskapene vi har i Bilkollektivet.
Som medlem i Bilkollektivet slipper du å tenke på alle utgiftene, både de åpenbare og de «skjulte», ved å ha bil. Du betaler kun for tiden du har bilen og hvor langt du kjører.
Når du har meldt deg inn er det bare å begynne å kjøre. Du kan enkelt velge mellom å reservere en bil for et par timer eller per døgn. Prisen varierer fra bil til bil, og oversikt over prislisten finner du her. I denne artikkelen kan du lese mer om bildedelingstjenesten.
Kvitt deg med de skjulte bilkostnadene – bli medlem av Bilkollektivet i dag!
Dette er Bilkollektivet:
- Drivstoff er inkludert i prisen. Prisen blir billigere ved langturer og lengre tids bruk.
- Brukereid og non-profit.
100% delt og eid av medlemmene. Det kaller vi ekte delingsøkonomi!
Her kan du lese mer om de ulike medlemskapene vi har i Bilkollektivet.