Leie bil eller bildeling? 5 forskjeller du bør være klar over
Selv om Bilkollektivet startet med bildeling allerede for 25 år siden, så er fenomenet relativt nytt i Norge. Fortsatt er det å leie bil hos en tradisjonell leiebiltjeneste som Avis, Europe Car og Hertz go to for dem som kun trenger bilen av og til. Men hva er egentlig forskjellene mellom en leiebil og en…
Selv om Bilkollektivet startet med bildeling allerede for 25 år siden, så er fenomenet relativt nytt i Norge.
Fortsatt er det å leie bil hos en tradisjonell leiebiltjeneste som Avis, Europe Car og Hertz go to for dem som kun trenger bilen av og til.
Men hva er egentlig forskjellene mellom en leiebil og en bil i en bildelingstjeneste?
I denne artikkelen skal vi vise deg 5 forskjeller som du bør være klar over når du vurderer hva som passer best for ditt behov.
Forskjell #1: Sporadisk bruk eller erstatning for privatbil
Utgangspunktet for at noen bruker en bildelingstjeneste eller leier bil er som regel at de har et sporatisk behov for bil og ønsker å redusere kostnadene sine.
Det kan også være at du trenger å bruke en bil som du selv ikke har (varebil for eksempel) i en kortere periode.
Likevel kan det være forskjell i hvor sporadisk behovet er. Når du leier en bil må du ofte leie bilen for minst et døgn om gangen. Hvis du derfor trenger bilen for kun noen timer vil det bære rimeligere med bildeling.
Bildelingstjenester passer også bedre om behovet ditt er en dag, en helg, en uke eller lenger. Totalkostnaden din vil da være lavere.
Bildelingstjenester passer også bedre om du ofte har bruk for en bil i kortere perioder. Du enkelt kan booke bilene i en app og slipper papirarbeidet hver gang du skal leie en bil.
Den største forskjellen mellom bruk av leiebil og bruk av bildelingstjeneste er på den måten kort oppsummert om du sjeldent trenger en leiebil, eller om du ser etter en erstatning til privatbilen. Hvis du ser etter det siste så er bildelingstjenester det beste alternativet for deg.
Forskjell #2: Kostnad for å leie bil
En annen forskjell mellom leiebil og bildeling er kostnaden du betaler.
Kostnaden for tjenesten henger tett sammen med hvor lenge du bruker tjenesten. En leiebil vil være rimeligere hvis du trenger bil veldig sjeldent.
Bildeling er rimeligere om du trenger bilen fra tid til annen, og vil være rimeligere enn leiebil om du trenger bilen for noen timer, over lenger perioder eller flere ganger i løpet av året.
Det er også verdt å være klar over at det kan være endel tilleggskostnader ved leiebil. Svært ofte er forsikringer tilleggstjenester som kan drive prisen opp. Hos Bilkollektivet er forsikring inkludert i medlemsavgiften og inneholder bilansvar-, fører- og passasjerulykke-, rednings- og kaskoforsikring (skade, brann, glass og tyveri).
At Bilkollektivet opererer non-profit, gjør også at ikke er noen investorer eller fordyrende mellomledd som skal hente ut profitt, og vi kan holde kostnadene så lave som mulig (ren kostnadsdeling – se punkt 4 under)
Forskjell #3: Automatisk og nøkkelfritt
En tredje forskjell er hvor praktisk det er å booke selve bilen. Mens du med leiebil må fylle ut endel skjemaer og ha et personlig oppmøte for å hente nøkler kan du med bildeling enkelt booke og hente ut bilen med appen. Papirarbeidet er allerede ferdig som en del av medlemskapet slik at du sparer tid hver gang du skal leie en bil.
Forskjell #4: Bildeling i Bilkollektivet er non-profitt
En forskjell som vil gjelde noen av bildelingstjenestene er at de er non-profit. Bilkollektivet har siden starten vært medlemseid og non-profit. Det betyr at det ikke er noen fordyrende mellomledd som skal tjene på bilbruken. Er uhellet ute, står vi på medlemmets side, og gjør det vi kan for å gjøre kostnadene så lave som mulig. Omsetningen som genereres i bilkollektivet går rett tilbake til medlemmene i form av bedre tjenester og nyere bilpark.
Forskjell #5 Digital skademelding
Hvis du skulle være uheldig å være utsatt for en ulykke eller bulking av bilen vil det håndteres annerledes fra om du har en leiebil eller en bil fra en bildelingstjeneste.
Normalt vil du måtte fylle ut en fysisk skademelding sammen med en utleierepresentant hvis du har leiebil. I bilkollektivet er denne prosessen litt enklere. Hvis du opplever en skade, eller oppdager nye bulker når du henter appen melder du ifra til oss ved å melde det i reservasjonsappen.
Hvilken løsning passer best for deg?
Hvis du ser etter en erstatning til privatbilen, eller bruker en bil over lengre perioder (dag, helg, måned) de gangene du trenger leiebil så kan et medlemskap i bilkollektivet være for deg.
For deg vil det kunne bety lavere totalkostnader og en enklere hverdag ettersom du enkelt kan booke bilen når du trenger den, og slipper utfylling av skjemaer.
Vi har ulike medlemskap, alt etter om du er privatperson eller bedrift.
Hvis du er interessert i å lære mer om de ulike medlemskapene kan du lese om dem her.
Hvis du har andre spørsmål kan du gjerne sjekke ut får FAQ, eller ta kontakt med oss her.
Om du trenger bil raskt, sjekk vårt klikk og kjør tilbud for leiebil Oslo