Tok lappen og reiste på norgesferie – med delt bil

Da alle sommerens ferieplaner ble kansellert på grunn av pandemien, bestemte osloborger Stein Runar Østigaard og hans to bestevenner seg for å ta en real norgesferie.

Ingen av dem eier bil, to av tre hadde lappen da planene ble lagt og det var så mange plasser de ønsket å se. Hva gjør man da? Da bruker man en bil som deles med 10 000 andre, sistemann får seg førerkort og de besøker alt på den norske smørbrødlista.

Fra Svinesund til Russland

I utgangspunktet var hele sommeren spikret allerede i mars. Stein Runar og kompisene skulle leie bil og kjøre i USA. De skulle i bryllup i Las Vegas, besøke andre California-byer, videre til Europa for et bryllup i Portugal. Ren, skjær kos i tre uker utenfor Norges landegrenser. Men en dag i mars ble det brått stopp for ferieplanene.

– Jeg og reisekameratene mine begynte å diskutere hva vi skulle gjøre. Vi måtte på biltur her til lands, men lista over steder vi ville se og oppleve var lang. Vi ville se litt fra alle landsdeler og komme oss nord for Polarsirkelen. 

bilkollektivet tur4
Reisefølget, bestående av Stein Runar Østigaard,Tom Eirik Steinsland og Øyvind Bø, på en fjelltur-stopp på den 7800 kilometer lange turen. Foto: Stein Runar Østigaard

Reiseplanene ble lagt. Fra vår sørligste grense ved Svinesund, videre vårt nordligste punkt og deretter videre til Vestlandet – via grensen til Russland ved Jakobselv. De skulle også kjøre hele veien hjem igjen. På tre uker rundet de 7800 kjørte kilometer.

– Vi startet ferien med en hyttetur i Skjeberg, noe som ikke er så fryktelig langt unna grensen. Det var på det tidspunktet ikke lov å reise til Sverige, så vi snek oss ut på brua og frem til grensepunktet. Vi var spent på om Politiet slapp oss inn igjen, men de gjorde det, ler Stein Runar.

Du kan også dele bil med Stein Runar og tusenvis av andre i Oslo gjennom Bilkollektivet. Les mer om tjenesten her.

Grensen mellom Norge og Sverige
Gjengen snek seg ut på brua for å ta et symbolsk bilde før avreise.
Foto: Stein Runar Østigaard

Fersk sjåfør og delt bil

Den totale reiselengden tilsvarer en «svipptur» fra Berlin til Mongolias hovedstad Ulan Bator – nesten som Mongol Rally, det legendariske billøpet der deltakerne tar seg fra Europa til helt øst i Russland i gamle vrak.

Men denne kompisgjengen kjørte ingen falleferdig Lada. De 780 milene ble tilbakelagt i en komfortabel Toyota RAV4 Hybrid fra Bilkollektivet.

– Det var et naturlig valg siden ingen av oss eier egen bil. Fordelen med Bilkollektivet er at du ikke trenger å tenke på bilhold og andre utgifter som følger med bilen. Drivstoff, reparasjoner, bompenger og annet er inkludert i prisen, forteller Stein Runar.

 Bilkollektivets Toyota Rav4 og norsk natur i all sin prakt
Bilkollektivets Toyota Rav4 og norsk natur i all sin prakt. Foto: Stein Runar Østigaard

Bilkollektivet er landets eldste bildelingstjeneste og har i dag over 10 000 medlemmer i Oslo. Disse medlemmene deler over 500 biler – alt fra små og store elbiler til varebiler, stasjonsvogner og SUV-er.

Når Stein Runar og gjengen skulle på ferie kunne de like gjerne hentet et tyttebær av en Yaris eller for den saks skyld en Jaguar Ipace, men Stein Runar angret aldri på at valget falt på hybrid-SUVen.

– Med Bilkollektivet kan man velge bilen som passer sitt behov, betaler kun for tiden man har bilen og en sum per kilometer. Etter å ha sammenliknet med andre tjenester kom vi økonomisk godt ut av dette – vi var tross alt tre stykker, mener Stein Runar.

– Jeg har vært medlem av Bilkollektivet i mange år og har fulgt utviklingen de har hatt. For noen år tilbake hadde tjenesten et idealistisk preg, men i dag er det mer strømlinjeformet. Det er enkelt å bruke og kvalitet på biler og service. Har du problemer langs veien er de kun en liten telefon unna.

bilkollektivet tur7
Øyvind Bø bak rattet, på vei nordover. Foto: Stein Runar Østigaard

Det var også en av turkameratene, Øyvind Bø, fikk en ilddåp bak rattet. Han hadde tatt førerkortet i voksen alder – kun to uker før de la ut på langturen.

– Jeg var veldig spent før vi skulle reise, men det var en fin førsteøvelse som fersk sjåfør. Mengdetreningen gjør at jeg nå har en helt annen ro når jeg setter meg i bilen, forteller Øyvind.

bilkollektivet tur5
Endelig fremme, men bare halvveis! Foto: Tom Eirik Steinsland

Følgere fra hele verden

Underveis var Stein Runar og vennene innom alle landets fylker; besøkte spektakulære steder som Trollstigen, Loen og Nordkapp, og opplevde alt fra vidåpne fjellvidder til havgapet på berømte strekninger som Atlanterhavsveien og Helgelandskysten.

Det hele ble selvsagt godt dokumentert og delt på sosiale medier.

bilkollektivet tur9
Naturopplevelser fra bilsetet! Foto: Stein Runar Østigaard

– Reisebloggen ble lagt ut på Instagram, Snapchat og Facebook. Vi har fått så mange positive meldinger underveis – ikke bare fra venner og familie i Norge, men også fra Australia, USA og Spania, forteller Stein Runar.

Underveis laget de også en liste over dyrene de så langs veien. Rådyr, sau, elg og reinsdyr kunne krysses av. Man blir aldri for gammel for å spille bilbingo.

– Vi så også lama, men den var inngjerdet, så jeg vet ikke om det telles, ler han.

– Det var en helt fantastisk tur.

received 894292460979938
Norgesferie med stor N! Foto: Øyvind Bø

Dette er Bilkollektivet

Bilkollektivets tjenester får du i Oslo, men de samarbeider også med Trondheim Bilkollektiv og Bildeleringen i Bergen. Som medlem betaler du kun for tid brukt og antall kilometer kjørt. Prisene avhenger av hvilken bil du bruker. Du finner en prisoversikt her.

Et vanlig medlemskap gjelder for to sjåfører, og aldersgrensen er 18 år. Det er flere typer medlemskap: student (1 sjåfør), privat (2 sjåfører) og bedrift (10 sjåfører). Alt av booking foregår gjennom appen eller på nettsidene, samt at du får en universal bilnøkkel utlevert ved innmelding.

Og hei, det er tillatt med både øvelseskjøring og frakt av hund. Så lenge du følger lover og regler er det null problem!

Vurderer du å kutte ut privatbilen? Bli medlem i Bilkollektivet i dag!

  • Drivstoff er inkludert i prisen. Prisen blir billigere ved langturer og lengre tids bruk.
  • Brukereid og non-profit

Bil, kun når du trenger det.

Del denne saken
FacebookLinkedInTwitter

Bil kun når du trenger det

Meld deg på vårt nyhetsbrev