Nå kan du dele Tesla med naboen

Bilkollektivet har gjort storinnkjøp av elbiler: total 70 nye Tesla Model 3 og Model Y skal frakte medlemmene rundt i det ganske land! I dag teller bilparken over 700 biler, og med den nye appen har det aldri vært enklere å dele bil.

Bilkollektivet er landets eldste bildelingstjeneste, men det er lite ved dette medlemsbaserte spleiselaget som er gammeldags. I midten av mars ankom det to trailerlass med Tesla Model 3 til hovedkontoret på Ensjø i Oslo, Og i løpet av høsten blir den splitter nye Model Y en del av bilflåten. Elbilene er klare for medlemmene, bookbare gjennom deres nye app.

– Nå kan du ha Tesla, men bare når du trenger det, sier administrerende direktør i Bilkollektivet Morten Munch-Olsen.

Automatgirer opp elbil-satsningen

I dag har Bilkollektivet rundt 700 biler i sving, der alle personbilene er elektriske eller hybrider. Med totalt 70 nye Teslaer i bilparken i løpet av høsten, er det mye som tyder på at interessen for miljøvennlig bildeling er stigende.

– I 2020 opplevde vi en bruksøkning på 45 prosent. Disse nye Teslaene er en del av vår satsning på elbiler, slik at vi kan skåne miljøet for ytterligere utslipp, sier Munch-Olsen.

Bilkollektivets mål er at medlemmene skal bruke mindre bil. Fremfor å eie egen bil, med all tidsbruk og kostnader som følger med, tilbys et alternativ: Ha bil, men kun når du trenger det. Det kan du spare tusenvis av kroner på.

Tjenesten er non-profit og brukereid, og dermed går et eventuelt overskudd tilbake til tjenesten. Som medlem betaler du et depositum, en liten månedlig sum, en times/døgnpris samt for antall kilometer tilbakelagt. Alt av bompenger, parkering, drivstoff, lading og verkstedsutgifter er inkludert i prisen.

Å dele bil er en vinn-vinn situasjon både for deg og miljøet: Ifølge Transportøkonomisk institutt (TØI) tilsvarer utslippene fra en delebil nesten like mye som ti privatbiler. Samtidig reduserer bildeling behovet for parkeringsplasser, noe som åpner for flere sykkelveier og grønne lunger i byen.

tesla1 2
Bilkollektivets Morten Munch-Olsen gjør en liten finpuss på de nye delebilene.

– Vi har allerede rundt 30 Model 3 på plass i stallen, og i løpet av høsten får vi ca 40 av den splitter nye Model Y. Alle med den største batteripakken. Med såpass rekkevidde og Teslas ladenettverk vil dette være et flott tilbud, enten du skal en svipptur på Ikea eller på Norgesferie, sier Munch-Olsen.

I dag er det over 12.000 som deltar i spleiselaget og deler bil i Oslo og Stavanger. Bilkollektivet samarbeider også med Bildeleringen i Bergen og Trondheim Bilkollektiv.

– De fleste Teslaene vil være tilgjengelige i Oslo, men jeg kan avsløre at det også vil bli Tesla-muligheter for medlemmene våre i Stavanger, sier bildelings-sjefen.

Nysgjerrig på bildeling? Bli medlem i Bilkollektivet i dag!

Helt ny app

I år har Bilkollektivet rullet ut deres nye app, som gjør brukeropplevelsen friksjonsfri. Nå kan medlemmene løse alle bildelings-oppgaver på telefonen: søke etter ønsket kjøretøy, få oversikt i kart, følge reservasjonen, låse opp bilen og betale.

– Medlemmene har lenge etterspurt en ordentlig Bilkollektivet-app, og nå har vi endelig fått den på plass. Det har aldri vært enklere å dele bil, fastslår Munch-Olsen.

appen1
Nå styrer du hele ditt Bilkollektivet-medlemskap fra appen.

– Vi har hatt en fantastisk økning i medlemmer, og det tror jeg skyldes at flere blir mer bevisste på miljøsaken, samt hvor kostbart det er å eie eller lease bil. Med vår nye app senker vi terskelen for å bruke Bilkollektivet, så jeg håper vi blir enda flere som slår et slag for en grønnere by – en delebil av gangen, sier Munch-Olsen.

Slik fungerer Bilkollektivet:

  • For å melde deg inn i Bilkollektivet kjøper du en andel, som blir tilbakebetalt når du melder deg ut.
  • Du betaler en månedskontigent på 96 kroner, og ellers bare for bruk.
  • Eksempel på pris for bruk av mellomklasse elbil, er kr 55 kr/time og 1,90 kr/km. Lading og bomavgift er inkludert i prisen. Prisen blir billigere ved langturer og lengre tidsbruk.
  • Brukereid og non-profit.
  • Les mer og bli medlem her.
Del denne saken
FacebookLinkedInTwitter

Følg oss på sosiale medier

Meld deg på vårt nyhetsbrev