FAQ - OFTE STILTE SPØRSMÅL

MEDLEMSKAP - BETALING - BRUK AV BILENE - SKADE - REGLER - RESERVASJON - ANNET

MEDLEMSKAP

Hvordan blir jeg medlem?

Klikk på "Bli medlem" - knappen og følg instruksjonene. Du må registere et betalingskort og laste opp førerkort. I løpet av kort tid etter registreringen vil du kunne reservere biler og få medleskort i posten.

Hva dekker et medlemskap?
Medlemskap gir deg adgang til å reservere og bruke alle Bilkollektivets biler. Medlemmer har også adgang og stemmerett på årsmøtet.

Hvem kan bli medlem?
Alle over 18 år og med gyldigt førerkort kan bil medlem. 

Er det ulike typer medlemskap?
Ja. Man kan registrere seg som privatperson, student eller bedrift/organisasjon. Prisen for innmelding (andelsinnskudd) og medlemskontingent er forskjellig mellom medlemskapene, men det koster det samme å bruke bilene. For studentmedlemskap er det kun mulig å registrere en bruker/sjåfør. For privatmedlemskap er to brukere inkludert i prisen, og i bedriftsmedlemskap er ti inkludert. Trenger man enda flere kan det bestilles i tillegg. 

Hva er en medbruker?
Medbrukere er i praksis en ekstra sjåfør knyttet til et medlemskap. Det er den som er oppført som medlem, og har innbetalt andelsinnskuddet som beslastes for alle underbrukere. Se Registrere medbruker for informasjon om registrering av medbruker.

Hvor lang tid tar det å bli medlem?
Når vi har mottatt din innmelding og betaling, sender vi deg straks alt du trenger. Registreringen kan ta inntill 5 virkedager, avhengig av pågang og kapasitet. Det er også mulig å komme innom kontoret å hente Smartkortet, for å spare postgangen, men da trenger vi beskjed om dette. 

Kan jeg kjøre samme dag som jeg melder meg inn?
Når du har registrert deg med betalingskort og førerkort, må vi godkjenne innmeldingen og sende deg et smartkort til å åpne bilene. Dette kan ta noen dager, avhengig av kapasitet og postgang. Straks du har mottatt innloggingsinformasjon kan du booke biler, men du trenger også Smartkortet for å åpne og kjøre bilene.

Hvem kan kjøre bilene?
Alle som er registrerte brukere kan kjøre bilene. I tillegg er det lov å bruke bilene til øvelseskjøring. Det er uansett alltid medlemmet som er ansvarlig. Se "Bruk av bilene" under for informasjon om øvelseskjøring.

Kan et medlem kjøre en bil som er reservert av et annet medlem?
Ja, hvis dere er enige om det. Fakturaen sendes alltid til hovedmedlem.

Kan jeg bli passivt medlem, hvis jeg i en periode ikke har bruk for bil?
Ja, men du må alltid betale årskontingenten. Utover dette er kostnadene for knyttet til bruk av bilene.

BETALING

Hva koster det å kjøre bilene?
Du betaler for tiden du har reservert bilen samt en kilometerpris for hver kjørte km. Se priser.

Hva betaler jeg for?
Du betaler årskontingent en gang i året. Utover dette blir du belastet for bruk av bilene. Når du har kjørt, betaler du for tiden du hadde reservert bilen samt en kilometerpris for hver kørte km. Kilometerprisen er inklusiv utgift til drivstoff/hurtiglading, forsikring, bompenger og mer. Se priser.

Er bilbruk inkludert i årskontingenten?
Nei, du betaler spesifikt for tiden du har reservert bilen og antall km du kjører (se prisliste).

Hvordan betaler jeg?
Betaling kan gjøres via betalingskort. Det er unntak for medlemsandelen som må faktureres.

Hva koster det å avlyse en reservasjon?
Avbestilling mer enn 24 timer før leiestart belastes med kr 20,- i avbestillingsgebyr. Ved avbestilling mindre enn 24 timer før leiestart kan du belastes inntil et døgns leie, medmindre noen andre reserverer bilen i stedet for deg.

Hvem betaler for bensin/diesel/hurtiglading?
Prisen for drivstoff er inkludert i km-prisen. Det gjelder også hurtiglading av elbiler, og lading på bilens faste oppstillingsplass. Når du tanker bruker du bilens bensinkort, eller ladebrikke, som du finner i hanskerommet.

Hvem betaler for elektrisitet til el-bilene?
Hurtiglading og lading på bilens faste oppstillingsplass er inkludert i prisen. Hvis du skal hurtiglade bruker du bare ladebrikken som ligger i hanskerommet i bilen.

BRUK AV BILENE

Er det vanskelig å bruke bilene?
Det er lekende lett å bruke bilene. Du reserverer en bil fra app.bilkollektivet.no, låser den opp med Smartkortet, kjører den som en vanlig bil, og leverer den igjen samme sted. I Oslo vil det sjelden være langt til den nærmeste bil, uansett hvor i byen, du befinner deg. 

Kan jeg være sikker på å få bil når jeg trenger den?
På hverdager er det nesten alltid mulig å reservere en bil på kort varsel. I typiske utfartshelger og ferier er det en god ide å reservere bil en stund i forveien. Det er spesielt viktig å planlegge hvis du ønsker en spesiell type bil, eller tillegsutstyr som tilhengerfeste, takstativ mm.

Kan jeg være sikker på å få bil i høytider og ferier?
Vi setter inn ekstra biler i feriene. Men for å sikre deg bil i ferien, anbefaler vi at du er tidlig ute med å reservere. Husk at du kan reservere flere måneder i forveien. Den enkleste måten å reservere er på app.bilkollektivet.no. Hvis du ikke finner noen ledige biler kan du ringe oss i kontortiden, på hverdager mellom 9 og 15, så skal vi forsøke å hjelpe så godt vi kan. 

Må jeg gå langt for å hente en bil?
Sansynligvis ikke. I Oslo vil det sjelden være langt til nærmeste bil uansett hvor i byen du befinner deg. Flere av bilene er også plassert nær kollektivknutepunkter. Se et kart over bilenes plassering her.

Hvilke typer biler har dere?
Vi har alt fra elektriske varesykler og småbiler til SUVer 9-seter og store varebiler. De fleste bilene er selvladende hybridbiler, men vi har også mange elbiler. Se oversikt over bilene her

Hvor nye er bilene?
Bilene er mellom 0 og 4 år gamle og i topp stand.

Hvor befinner bilene seg?
Bilerne har faste plasser rundt omkring i byen. Se kart over oppstillingsplasser her.

Har man kun adgang til bestemte biler?
Som medlem har du adgang til å kjøre alle Bilkollektivets biler. Når du har reservert en bil er den tilgjengelig kun for deg, ved bruk av ditt smartkort.

Trenger jeg nøkkel til bilen?
Når du har reservert en bil er den tilgjengelig kun for deg, ved hjelp av ditt medlemskort / smartkort. For de aller fleste biler trenger du ikke nøkkelen i det hele tatt. For varebiler, eller andre biler som trenger nøkkel til å starte, finner du denne hanskeommet. Nøkkelen skal uansett bli værende i bilen under hele reservasjonen. Du bruker kun smartkortet for å åpne og låse. Dette er fordi konsekvensen av et mistet, eller skadet smartkort er så mye mindre enn en mistet eller skadet nøkkel. Skulle det oppstå noe feil med kortet underveis kan vi fjernåpne bilen og aktivere et nytt kort.

Kan jeg være sikker på at bilen jeg har reservert er der når jeg skal bruke den?
Ja, i all hovedsak. Det forekomme at et annet medlem er blitt forsinket med leveringen, eller at det har oppstått noe med bilen, men det er veldig sjelden. Dersom bilen ikke er der, ring oss straks, så finner vi en løsning. Hvis en bil må på verksted, eller av en annen grunn ikke kan brukes, gjør vi vårt beste for å skaffe en annen til deg.

Hvilket utstyr er det i bilene?
Alle bilene er av nyere dato og godt utstyrt. Alle bilene har DAB-radio. De fleste har også automatgir, cruise control og GPS. De aller fleste stasjonsvogner og SUVer har adaptiv cruise control, ryggekamera, parkeringssensorer, nødbremsesystem, filskiftvarsler og takstativ. De fleste SUVene og noen varebiler har i tillegg tilhengerfeste. Når du søker etter bil på app.bilkollektivet.no kan du søke spesifikt etter biler med takstativ, hengerfeste og andre spesialvalg.

Hvilke biler har hengerfeste?
Alle nye SUVer bestilles med tilhengerfeste. Mange av varebilene har det også. Når du søker etter bil i app.bilkollektivet.no kan du søke spesifikt etter biler med hengerfeste.

Er det barneseter i bilene?
Alle personbiler og noen varebiler har isofix-feste, men du må ta med barnesete selv. Vi har noen til utleie som du kan finne i app.bilkollektivet.no og hente døgnet rundt på en bensinstasjon.

Er det takstativ på bilene?
Alle nye stasjonsvogner og SUVer bestilles med takstativ. På disse kan man selv montere sykkelstativ etc. Når du søker etter bil på app.bilkollektivet.no kan du søke spesifikt etter biler med takstativ.

Har bilene vinterdekk om vinteren?
Ja, vi monterer vinterdekk om høsten og bytter til sommerdekk på våren. For SUVer og stasjonsvogner setter vi stort sett på vinterdekk før høstferien, ellers har vi alle bilene klare innen første november. Sommerdekk setter vi på etter påske.

Når legger dere om til vinter- og sommerdekk?
For SUVer og stasjonsvogner setter vi stort sett på vinterdekk før høstferien, ellers har vi alle bilene klare innen første november. Sommerdekk setter vi på etter påske.

Kan man røyke i bilene?
Nei. Heller ikke ut av vinduet.

Hvem rengjør bilene?
Medlemmer er selv ansvarlig for å rengjøre bilene etter seg. Kostnader til vask skal betales med bensinkortet som ligger i bilen. Medlemmer som vasker bilene får trukket fra kr 75 på reservasjonen. Det er ikke nødvendig å rengjøre bilen hvis den ikke er skitten. Gjør som du ville gjort med din bil.

Kan jeg bruke bilene i utlandet?
Ja, du kan kjøre i alle landene i Europa. De samme vilkårene gjelder som om du er i Norge. Om du ønsker å bruke bil utenfor Europa må du kontakte oss i god tid for nærmere avtale. Du er selv ansvarlig for at førerkortet ditt gjelder i landet du skal besøke. 

Har jeg tilgang til biler i andre bildelingsordninger?
Ja, vi samarbeider Bildeleringen i Bergen og Bilkollektivet i Trondheim, slik at du også kan reservere biler i disse byene. Ta kontakt med oss hvis du er interessert i dette. 

Hva er reglene for parkering?
Bilene har faste oppstillingsplasser hvor du henter og leverer bilen. Denne parkeringen er inkludert i prisen. Du må selv betale for parkering på betalte plasser utenfor bilens faste plass. Husk også å betale der hvor det er automatisk skiltregistrering. Det skal være et informasjonsskilt på stedet som forklarer hvordan. Hvis ikke du betaler må vi viderefakturere, og du risikerer få fakturagebyr både fra parkeringsselskapet og oss. 

Hva skjer hvis jeg får parkeringsbot eller annen bot?
Den må du betale selv. Det beste er om du kan gjøre opp selv og med en gang. Det blir billigst for deg, og sparer oss for unødvendig ekstraarbeid og kostnader med viderefakturering. Hvis du er uenig i grunnlaget for boten, bør du allikevel betale den innen fristen, og sende inn skriftlig klage til utsteder av boten.

Hva er inkludert i prisen?
Drivstoff, hurtiglading, forsikring, parkering på bilens faste oppstillingsplass, kostnader til vask og bilpleie/vedlikehold, samt bompassering på offentlig vei i Norge er inkludert i prisen når du bruker bil. 

Hva med bomstasjoner og ferger
Bompasseringer på offentlig vei i Norge er inkludert i prisen når du bruker bil. Private bommer, enkelte bruer, ferger og bomstasjoner i utlandet må du dekke selv. Det beste er hvis du kan gjøre opp på stedet, så slipper vi arbeid og kostnader med viderefakturering. 
 

Kan man bruke bilene til øvelseskjøring?
Øvelseskjøring er tillatt i alle personbiler. Vanlige vilkår (Bruksregler) gjelder for reservasjoner som benyttes til dette.

FORSIKRING OG SKADE

Er bilene forsikret?
Ja. Forsikring er inkludert i prisen. ​Alle våre biler er forsikret med kasko, førerulykke og ansvarsforsikring. Egenandelen er 15.000 Kr. Når du reserverer kan du tegne en ekstra egenandelforsikring, som reduserer egenandelen til kr 2.500. Forsikringsselskapets vilkår er avgjørende for hva som dekkes av forsikringen. 

Er det egenandel ved skade?
Egenandel ved skade er 15.000 Kr. Når du reserverer bil, kan du tegne egenandelforsikring (som reduserer egenandel til maks Kr 2.500,- pr skadetilfelle). Når du reserverer kan du tegne en ekstra egenandelforsikring, som reduserer egenandelen til kr 2.500. Forsikringsselskapets vilkår er avgjørende for hva som dekkes av forsikringen. 

Hva dekker forsikringen?
Alle våre biler er forsikret med kasko, førerulykke og ansvarsforsikring. Forsikringsselskapets vilkår er avgjørende for hva som dekkes av forsikringen.

Hva gjør jeg hvis det kommer en skade på bilen?

Fyll ut skademelding på den gjeldende reservasjonen på app.bilkollektivet.no. Hvis det er en større skade, som går utover bilens drifts-/ trafikksikkerhet, må du i tillegg ringe oss snarest mulig. Ved kollisjon må du fylle ut skademeldingsskjema som du finner i bilens hanskerom.

Hva gjør jeg hvis bilen bryter sammen?
Alle bilene er dekket av veihjelp. Nummeret til veihjelpen står på et eget klistremerke i frontruta. Evt kan du ringe vår vakttelefon (vanlig nummer) for assistanse.
 

REGLER

Hva hvis den foregående brukeren ikke leverer bilen i tide?
Ring oss straks, så finner vi en løsning.

Hva sker hvis jeg leverer bilen for sent?
Det må du som udgangspunkt prøve å unngå. Timeprisen er lav, slik at du kan sørge for ha tid å gå på når du reserverer. Om du allikevel behøver mer tid, kan du forsøke å forlenge din reservasion i app.bilkollektivet.no. Hvis det ikke lar seg gjøre, må du være tilbake senest når din reservation utløper. Er det helt umulig, må du ringe til oss. Hvis ikke annet er avtalt, vil det utløse et gebyr ved for sen levering (se prislisten).

Hva skal jeg gøre hvis bilen ikke er rengjort når jeg overtar den?
Hvis du har mulighet til at rengjøre bilen vil det være en stor hjelp. Det er gratis – betal med drivstoffkortet i bilendu får også 75,- kr trukket fra den aktuelle reservasjonen.

Skal jeg selv rengjøre bilen?
Ja, men du bruker bilens drivstoffkort til dette, og får i tillegg en rabatt på leien. Det er ikke nødvendig med full vask ved hvert brukstilfelle, men bilen skal alltid framstå som ren og ryddig for neste bruker. Når det er mange kuldegrader bør en la være å kjøre bilen i vaskeautomat for å unngå at dører/låser fryser.  

Kan jeg ta med kjæledyr i bilen?
Ja. Du kan ha kjeledyr i bagasje- /lasterommet på de allerfleste bilene. Noen biler er unntatt dette pga allergi, dette er da angitt når du søker etter vil på app.bilkollektivet.no. Med tanke på sikkerhet og renhold oppfordrer vi til å transportere dyr i egnet bur.

Hva gjør jeg hvis det står en annen bil på bilens parkeringsplass når jeg skal levere den?
Ring oss straks, så finner vi en løsning.

Kan jeg få bøter av Bilkollektivet?
Nei, men du kan få gybyr dersom du ikke overholder våre bruksregler. Bilkollektivet vil også viderefakturere bøter som knyttes til bilen under din reservasjon.

Kan jeg bli kastet ut av Bilkollektivet?
Bare i ytterste konsekvens, ved grov overtredelse av reglene eller manglende oppgjør - se vedtekter og bilbruksregler.
 

RESERVASJON

Får jeg alltid en bil når jeg trenger den?
På hverdager er det nesten altid mulig å reservere en bil på kort varsel. I helger og ferier er det en god idé å reservere bil et par uker i forveien. Dersom alle biler er opptatt, kontakt oss, så vil vi hjelpe deg så godt vi kan med å finne en bil.

Er det biler nok til alle i feriene?
Bilkollektivet setter inn ekstra biler i ferierne. Det er allikevel lurt å reserverei god tid for å sikre seg bilen man ønsker. Dersom alle biler er opptatt, kontakt oss, så vil vi hjelpe deg så godt vi kan med å finne en bil.

Hva er den korteste tiden jeg kan reservere en bil?
Korteste periode for reservasjon er en time – forstått som en hel klokketime, dvs. f.eks fra kl. 15.00 til 16.00. Skal du bruke en bil fra kl. 15.30 til 16.30, må du altså reservere den fra kl. 15.00 til 17.00.

Hvor lang tid i forveien kan jeg reservere?
Inntil 3 måneder i foreveien.

Kan jeg reservere fra time til time?
Ja.

Skal bilen leveres samme sted som den ble hentet?
Ja, med mindre annet er avtalt. I forbindelse med omrokkering av biler kan det unntaksvis være aktuelt å levere et annet sted.

 

ANNET

Hva er en delebil?
En delebil, eller bildelingsbil, er én bil i en større bilflåte eller bilpool, som du får adgang til, når du melder deg inn i Bilkollektivet. Du behøver ikke eie din egen bil. Vi står for bilene - du trenger bare førerkort. Som medlem av Bilkollektivet får du adgang til samtlige av kollektivets biler, i Oslo, Tromsø, Stavanger og Kristiansand. Du kan også booke biler gjennom våre samarbeidspartere i Bergen og Tronheim. Du kan bruke bilene i byen du bor i, eller du kan f.eks. ta toget til Stavanger og fortsette turen med en av Bilkollektivets biler der. Du må bare levere bilen samme sted som du hentet den.

Er Bilkollektivet en bildelingsordning?
Ja. Det findes mange bildelingsordninger rundt om i verden. Bilkollektivet er den største, og eldste bildelingsordningen i Norge.

Er Bilkollektivet non-profit?
Ja. Bilkollektivets formål er å organisere bildeling som et alternativ til eget bilhold for andelseierne. Bilkollektivet drives etter nonprofit-prinsippet og skal sikre en mest mulig effektiv resursutnyttelse ved å balansere hensynet til pris, sikkerhet, fleksibilitet, brukervennlighet og miljø. Vi pleier å si at "om Bilkollektivet gjør suksess, så er det ingen som blir rike, men mange som får et rimelig biltilbud".

Hva kan jeg gjøre for å skaffe flere medlemmer?
Fortell familie, venner, naboer, kolleger og arbeidsgiver om ordningen. Kontakt oss gjerne hvis du trenger informasjon eller hjelp til å spre det glade budskap.

Hvor ofte kommer det nye biler?
Vi tilpasser løpende behovet i forhold til etterspørslen, så det kommer som regel nye biler imot påske og sommerferien. Personbilene leases for 3 år av gangen for så å byttes ut, så de vil aldri være eldre enn dette.

Hvor mange er ansatt for å administrere bildelingsordningen?
Per idag er vi 11 ansatte (6 på kontoret og 5 på verkstedet).