FAQ - OFTE STILTE SPØRSMÅL

MEDLEMSKAP - BETALING - BRUK AV BILENE - SKADE - REGLER - RESERVASJON - ANNET

MEDLEMSKAP

Hvordan blir jeg medlem?

Klikk på "Bli medlem" - knappen og meld deg inn. Når du har betalt for medlemskapet, sender vi deg alle nødvendige opplysninger.

Hva dekker et medlemskap?
Medlemskap gir deg adgang til å reservere og bruke alle Bilkollektivets biler. Medlemmer har også adgang og stemmerett på årsmøtet.

Hvem kan bli medlem?
Alle over 23 år med gyldigt førerkort. Du må ikke være registrert med betalingsanmerkninger.

Er der ulike typer medlemskap?
Man kan registrere seg som privatperson eller bedrift/organisasjon. Begge medlemskapene koster det samme. Privatmedlemskap gir rett til å registrere 2 brukere (sjåfører), mens bedriftsmedlemskap kan registrere inntil 5 brukere.

Se Registrere medbruker for informasjon om registrering av medbruker.

Se Bedrift for informasjon og registrering av bedriftsmedlemskap.

Hva er en medbruker?
Medbrukere deler medlemskapet med et ordinært medlem. Opprettelse av medbruker koster kr 150. Medlemskapet faktureres samlet for alle underbrukere. Se Registrere medbruker for informasjon om registrering av medbruker.

Hvor lang tid tar det å bli medlem?
Når vi har mottatt din innmelding og betaling, sender vi deg straks alt du trenger til dig. Registreringen kan ta et par dager, avhengig av pågang og kapasitet. Det er også mulig å komme innom kontoret å hente Smartkortet, for å spare postgangen, men da trenger vi beskjed om dette. 

Kan jeg kjøre samme dag som jeg melder meg inn?
Når du har skrevet under på registreringsskjemaet og vi har fått kopi av ditt førerkort, sender vi deg innloggingsinfomasjon til bookingsidene og Smartkortet du bruker får å åpne bilene. Dette kan ta noen dager, avhengig av kapasitet og postgang. Straks du har mottatt innloggingsinformasjon kan du booke biler, men du trenger også Smartkortet for å åpne og kjøre bilene.

Kan ikke-medlemmer kjøre bilene?
Nei. Men det er tillatt med øvelseskjøring for peroner i samme husstand med noen av bilene. Se "Bruk av bilene" under for informasjon om øvelseskjøring.

Kan et medlem kjøre en bil som er reservert av et annet medlem?
Ja, hvis dere er enige om det. Fakturaen sendes alltid til hovedmedlem.

Kan jeg bli passivt medlem, hvis jeg i en periode ikke har bruk for bil?
Nei. Medlemmer må alltid betale årskontingenten. Utover dette er kostnadene for medlemskapet knyttet til bruk av bilene.

BETALING

Hva koster det å kjøre bilene?
Du betaler for tiden du har reservert bilen samt en kilometerpris for hver kjørte km. Se priser.

Hva betaler jeg for?
Du betaler årskontingent (kr 790,-) en gang i året. Utover dette blir du fakturert månedsvis for bruk av bilene. Når du har kjørt, betaler du for tiden du hadde reservert bilen samt en kilometerpris for hver kørte km. Kilometerprisen er inklusiv utgift til drivstoff, vask, olie, spylervæske osv. Se priser.

Er bilbruk inkludert i årskontingenten?
Nei, du betaler spesifikt for tiden du har reservert bilen og antall km du kjører (se prisliste).

Hvordan betaler jeg?
Betaling for innmelding: Innmeldingsbeløpet, Kr 6.790,- betales via nettbank til vår konto 6005.06.79007. Merk innbetalingen "innmelding for (ditt navn)". Beløpet dekker andel (Kr 5.000,-), depositum (kr 1.000,-) og kontingent for 12 måneder (kr 790,-). Ta en skjermdump som du legger sender på epost sammen med underskriftsskjemaet. Skriv ut dokumentasjon fra nettbankoverføringen eller sørg for å få kvittering ved annen betalingsmåte.

Betaling for bilbruk: Bruk av bilene faktureres månedlig pr epost. Faktura betales på vanlig måte, med KID-nummer.

Hva koster det å avlyse en reservasjon?
Avbestilling mer enn 24 timer før leiestart: Kr 20,-. Ved avbestilling mindre enn 24 timer før leiestart betales inntil et døgns leie med mindre bilen blir utleid i samme tidsrom.

Hvem betaler for bensin/diesel?
Prisen for drivstoff er inkludert i km-prisen. Når du tanker bruker du bilens bensinkort, som du finner i terminalen i frontruten.

Hvem betaler for elektrisitet til el-bilene?
Når elbilen lader ved sin faste ladestasjon, er prisen inkludert i km-prisen. Hvis du lader bilen hjemme, betaler du selv for elektrisiteten.

Hvordan får jeg refundert utlegg?
Dersom du må legge ut penger for vask, drivstoff eller rekvisita, må du huske å få med kvittering for beløpet. Påfør kvitteringen ditt medlemsnummer og navn, og fest den til kjøreloggen sammen med arked for din reservasjon, så vil vi trekke fra beløpet på fakturaen fra turen. Husk at Shellkortet primært skal brukes til dette, slik at du ikke behøver å legge ut.

BRUK AV BILENE

Er det vanskelig å bruke bilene?
Nei. Det er faktisk lekende lett. Du reserverer en bil fra bookingsiden, låser den opp med Smartkortet, kjører den som en vanlig bil, og leverer den igjen samme sted. I Oslo vil det sjelden være langt til den nærmeste bil, uansett hvor i byen, du befinner deg. 

Kan jeg være sikker på å få bil når jeg trenger den?
På hverdager er det nesten alltid mulig å reservere en bil på kort varsel. I helger og ferier er det en god ide å reservere bil et par uker i forveien. Dersom alle bilene er opptatt, og vi får beskjed i god tid, vil vi gjøre vårt beste for å skaffe leiebil (til samme pris som vanlig booking).

Kan jeg være sikker på å få bil i høytider og ferier?
Vi setter inn ekstra biler i feriene. Men for å sikre deg bil i ferien, anbefaler vi at du er tidlig ute med å booke. Du kan booke bil inntil 3 måneder i forveien. Dersom alle bilene skulle være opptatt, og vi får beskjed i god tid, vil vi gjøre vårt beste for å skaffe leiebil (til samme pris som vanlig booking).

Må jeg gå langt for å hente en bil?
Sansynligvis ikke. I Oslo vil det sjelden være langt til nærmeste bil uansett hvor i byen du befinner deg. Flere av bilene er også plassert nær kollektivknutepunkter. Se et kart over bilenes plassering her.

Hvilke typer biler har dere?
Vi har alt fra små bybiler til 9-setere, el-biler, SUVer og store varebiler.

Hvor nye er bilene?
Personbilene er maksimalt 3 år gamle. Varebilene kan være noe eldre.

Hvor befinner bilene seg?
Bilerne har faste plasser rundt omkring i byen. Se kart over oppstillingsplasser her.

Har man kun adgang til bestemte biler?
Nei, som medlem har du adgang til å kjøre alle Bilkollektivets biler, i Oslo, Tromsø, Stavanger og Kristiansand.

Hvordan får jeg nøkkel til bilen?
Dersom du har booket en bil vil den låses opp med Smartkortet ditt. Nøkkelen finner du i hanskeommet, men det er kun mulig å starte bilen dersom du er logget inn med smartkortet. Husk alltid å returnere nøkkelen til hanskerommet når du er ferdig med bookingen.

Kan jeg være sikker på at bilen jeg har reservert er der når jeg skal bruke den?
Ja. Det kan allikevel skje at et annet medlem er blitt forsinket med leveringen, men det er meget sjelden. Dersom bilen ikke er der, ring oss straks, så finner vi en løsning. Hvis en bil må på verksted, skaffer vi en annen til deg.

Hvilket utstyr er det i bilene?
Mange av bilene har takstativ/skistativ. På disse kan man selv montere sykkelstativ etc. Flere av varebilene har også hengerfeste. Når du booker bilen kan du søke spesifikt etter biler med takstativ, hengerfeste og andre spesialvalg.

Hvilke biler har hengerfeste?
Flere av varebilene våre har hengerfeste. Når du booker bil kan du søke spesifikt etter biler med hengerfeste.

Hvorfor har dere kun varebiler med hengerfeste, og ikke personbiler?
Klutchen i personbiler er ikke dimensjonert for å dra tilhengere. Disse er også meget dyre sammenlignet med varebilklutcher. Det er derfor ikke vanlig for bildelingsordninger eller utleieselskaper å ha personbiler med hengerfeste.

Er det barneseter i bilene?
Nei, men det er isofix-feste i de fleste biler, så du kan enkelt montere barneseter.

Er der takstativ på bilene?
Mange av bilene har takstativ/skistativ. På disse kan man selv montere sykkelstativ etc. Når du booker bil kan du søke spesifikt etter biler med takstativ.

Har bilene vinterdekk om vinteren?
Ja, alle bilene kjører med vinterdekk om vinteren.

Når legger dere om til vinterdekk?
Normalt begynner vi å legge om til vinterdekk fra begynnelsen av oktober, slik at samtlige biler har vinterdekk 1 november. Ta kontakt oss dersom du vil vite om en spesifikk bil har vinterdekk når du skal bruke den.

Kan man røyke i bilene?
Nei. Heller ikke ut av vinduet.

Hvem rengjør bilene?
Medlemmer er selv ansvarlig for å rengjøre bilene etter seg. Utvendig vask kan betales med bensinkortet (Shell) og eventuelle utlegg til vask dekkes av Bilkollektivet mot kvittering. Medlemmer som vasker bilene utvendig når det er behov for dette får trukket fra kr 75 på sin faktura for jobben.

Kan jeg bruke bilene i utlandet?
Ja, du kan kjøre i alle landene i Norden, men utenfor Norge må du selv betale for bompasseringer. Om du ønsker å bruke bil utenfor Norden, kontakt oss for nærmere avtale.

Har jeg tilgang til biler i andre bildelingsordninger?
Ja, vi samarbeider Bildeleringen i Bergen og Bilkollektivet i Trondheim, slik at du også kan booke biler i disse byene ved å ta kontakt med oss. 

Tilbyr dere leie av tilhenger?
Nei, men det kan leies på de fleste større bensinstasjoner.

Hva er reglene for parkering?
Bilene har faste oppstillingsplasser. Medlemmer må selv betale for parkering på betalte plasser utenfor bilens faste plass.

Hva skjer hvis jeg får parkeringsbot eller annen bot?
Den må du betale selv. Medlemmer er ansvarlig for å betale bøter som inntreffer under sin booking. Dersom trafikk-/ parkeringsbøter ikke betales innen betalingsfristen, vil bilkollektivet motta purring/inkassovarsel og viderefakturere det ansvarlige medlemmet (inkl. eventuelle gebyrer). I tillegg vil Bilkollektivet legge til fakturagebyr. Om man er uenig i grunnlaget for boten, bør man allikevel betale den innen fristen, og sende inn skriftlig klage til utsteder av boten.

Kan man bruke bilene til øvelseskjøring?
Ja, enkelte av vår biler kan brukes til øvelseskjøring. Bilbruksregel pkt. 15 sier: "Øvelseskjøring kan kun skje med biler som Bilkollektivet har bestemt for dette formålet. Bilene kan kun brukes til øvelseskjøring med andelseiers husstandsmedlemmer. Ved øvelseskjøring Det betales egen time/dagsats og det kan ikke tegnes forsikring for redusert egenandel." Se her for informasjon om reservasjon av biler til øvelseskjøring øvelseskjøring.

FORSIKRING OG SKADE

Er bilene forsikret?
​Alle våre biler er forsikret med kasko, førerulykke og ansvarsforsikring. Egenandel ved skade er begrenset oppad til 15.000 Kr. En kan også tegne en ekstra egenandelforsikring, som reduserer egenandelen oppad til kr 2.500. Forsikringen dekker ikke fylling av feil drivstoff og andre "bommerter". Se her for informasjon om eganandelforsikring.

Er det egenandel ved skade?
Egenandel ved skade er begrenset oppad til 15.000 Kr. Når du reserverer bil, kan du tegne egenandelforsikring (som reduserer egenandel til maks Kr 2.500,- pr skadetilfelle). Egenandelforsikringen koster 77 Kr pr leiedøgn (11 Kr pr time ved timeleie). For biler i kategorien "stor varebil" er det ikke mulighet for å tegne egenandelforsikring. For disse bilene vil egenandelen alltid være inntil 15.000 kr. Se her for informasjon om eganandelforsikring.

Kan jeg risikere at hefte for andres skader på bilen?
Nei. Så lenge du er nøye med å sjekke bilen for skade før bruk og fylle ut skadeloggen, vil du kun bli holdt ansvarlig for skader oppstått under din booking.

Hva dekker forsikringen?
Forsikringen dekker ansvar og skader. Unntaket er påfylling av feil drivstoff og lignende ”brukerfeil”.

Hva gjør jeg hvis det kommer en skade på bilen?

Noter det i bilens stadelogg. Hvis det er en større skade, ring oss eller send e-post til skade@bilkollektivet.no. Hvis skaden går utover bilens drifts-/ trafikksikkerhet, ring snarest mulig, så vi kan hjelpe deg og medlemmene som har reserveret bilen etter deg. Du skal alltid fylde ut skademeldingsskjema og sende til oss i løpet av 3 dager. Skademeldingsskjema finner du i infopermen (i hanskerommet) under fanen "Skader og mangler".

Hva gjør jeg hvis bilen bryter sammen?
Ved skade, motorstopp eller startproblemer, kontakt bilmerkets servicenummer:

- Peugeot:    800 30 022
- Toyota:      800 33 105 
- Citroen:     800 32 444
- Opel:         800 31 611

Mange av bilene har garanti som dekker veihjelp. Egenandelen ved veihjelp er fra kr 300 til kr 2000. Eventuelle utgifter som skyldes feil på bilen, slitasje og lignende, dekkes av Bilkollektivet etter fremleggelse av kvittering.
 

REGLER

Hva hvis den foregående brukeren ikke leverer bilen i tide?
Ring oss straks, så finner vi en løsning.

Hva sker hvis jeg leverer bilen for sent?
Det må du som udgangspunkt ikke. Sørg for at ha tid å gå på når du reserverer. Om du allikevel behøver mer tid, kan du forsøke at forlenge din reservation. Hvis det ikke lar seg gjøre, må du være tilbake senest når din reservation utløper. Er det helt umulig, må du ringe til oss. Hvis ikke annet er avtalt, vil det utløse et gebyr ved for sen levering (se prislisten).

Hva skal jeg gøre hvis bilen ikke er rengjort når jeg overtar den?
Noter det i kjøreloggen. Hvis du har mulighet til at rengjøre bilen vil det være en stor hjelp. Det er gratis – betal med bilens bensinkort (Shell). Utlegg til vask dekkes av Bilkollektivet etter fremleggelse av kvittering. Om du vasker bilen får du kr 75 trukket fra på fakturaen (for jobben).

Skal jeg selv rengjøre bilen?
Ja. Det er ikke nødvendig med full vask ved hvert brukstilfelle, men bilen skal alltid framstå som ren og ryddig for neste bruker. Når det er mange kuldegrader bør en la være å kjøre bilen i vaskeautomat for å unngå at dører/låser fryser.  
Manuell vask kan benyttes også i kaldt vær.

Kan jeg ta med kjæledyr i bilen?
Det er tillatt å transportere dyr i alle biler utenom Peugeot 107 og Peugeot 108 (som er forbeholdt allergikere). Det er kun tillatt å transportere dyr i varebiler eller i lasterom på stasjonsvogner/kombibiler, ikke i persondelen av bilene. Brukere som transporterer dyr må være nøye med å rengjøre/støvsuge bilen og fjerne alle dyrehår (dårlig rengjøring kan medføre gebyr). Med tanke på sikkerhet og renhold oppfordrer vi til å transportere dyr i egnet bur.

Hva gjør jeg hvis det står en annen bil på bilens parkeringsplass når jeg skal levere den?
Ring oss straks, så finner vi en løsning.

Er det noe jeg ikke kan benytte bilene til?
Bruker forplikter seg til å behandle bilen på en forsvarlig måte og ikke 

a. benytte bilen til øvelseskjøring (med unntak av biler som er spesielt godkjent for dette formålet, se punkt 15 i Bilbruksreglene), i billøp, terrengkjøring, fartsprøver eller konkurranser 

b. ta bilen ut av Norden uten Bilkollektivets samtykke benytte bilen i ulovlig øyemed la bilen kjøres av sjåfør som ikke er godkjent av Bilkollektivet

c. taue andre biler

d. gi startstrøm til andre biler ved hjelp av startkabler

e. forlate bilen ulåst

f. røyke i bilen

g. benytte bilene til person- eller godstransport mod betaling, hverken direkte eller indirekte.

Skader som skyldes bruk i strid med punktene a) til h) skal erstattes av andelseieren

Hva hvis jeg får inndratt førerkortet?
Du må opplyse Bilkollektivet om enhver inndragelse eller innskrenking av ditt førerkort.

Kan jeg få bøter av Bilkollektivet?
Nei, men du kan få gybyr dersom du ikke overholder reglene (se prislisten). Bilkollektivet vil også viderefakturere bøter som knyttes til bilen under din reservasjon.

Kan jeg bli kastet ut av Bilkollektivet?
Bare i ytterste konsekvens, ved grov overtredelse av reglene eller manglende oppgjør - se vedtekter og bilbruksregler.
 

RESERVASJON

Får jeg alltid en bil når jeg trenger den?
På hverdager er det nesten altid mulig å reservere en bil på kort varsel. I helger og ferier er det en god idé å reservere bil et par uker i forveien. Dersom alle biler er opptatt, kontakt oss, så vil vi hjelpe deg så godt vi kan med å finne en bil.

Er det biler nok til alle i feriene?
Bilkollektivet setter inn ekstra biler i ferierne. Det er allikevel lurt å reserverei god tid for å sikre seg bilen man ønsker. Dersom alle biler er opptatt, kontakt oss, så vil vi hjelpe deg så godt vi kan med å finne en bil.

Hva er den korteste tiden jeg kan reservere en bil?
Korteste periode for reservasjon er en time – forstått som en hel klokketime, dvs. f.eks fra kl. 15.00 til 16.00. Skal du bruke en bil fra kl. 15.30 til 16.30, må du altså reservere den fra kl. 15.00 til 17.00.

Hvor lang tid i forveien kan jeg reservere?
Inntil 3 måneder i foreveien.

Kan jeg reservere fra time til time?
Ja.

Skal bilen leveres samme sted som den ble hentet?
Ja, med mindre annet er avtalt. I forbindelse med omrokkering av biler kan det unntaksvis være aktuelt å levere et annet sted.

 

ANNET

Hva er en delebil?
En delebil, eller bildelingsbil, er én bil i en større bilflåte eller bilpool, som du får adgang til, når du melder deg inn i Bilkollektivet. Du behøver ikke eie din egen bil. Vi står for bilene - du trenger bare førerkort. Som medlem av Bilkollektivet får du adgang til samtlige av kollektivets biler, i Oslo, Tromsø, Stavanger og Kristiansand. Du kan også booke biler gjennom våre samarbeidspartere i Bergen og Tronheim. Du kan bruke bilene i byen du bor i, eller du kan f.eks. ta toget til Stavanger og fortsette turen med en av Bilkollektivets biler der. Du må bare levere bilen samme sted som du hentet den.

Er Bilkollektivet en bildelingsordning?
Ja. Det findes mange bildelingsordninger rundt om i verden. Bilkollektivet er den største, og eldste bildelingsordningen i Norge.

Er Bilkollektivet non-profit?
Ja. Bilkollektivets formål er å organisere bildeling som et alternativ til eget bilhold for andelseierne. Bilkollektivet drives etter nonprofit-prinsippet og skal sikre en mest mulig effektiv resursutnyttelse ved å balansere hensynet til pris, sikkerhet, fleksibilitet, brukervennlighet og miljø. Vi pleier å si at "om Bilkollektivet gjør suksess, så er det ingen som blir rike, men mange som får et rimelig biltilbud".

Hva kan jeg gjøre for å skaffe flere medlemmer?
Fortell familie, venner, naboer, kolleger og arbeidsgiver om ordningen. Kontakt oss gjerne hvis du trenger informasjon eller hjelp til å spre det glade budskap.

Hvor ofte kommer det nye biler?
Vi tilpasser løpende behovet i forhold til etterspørslen, så det kommer som regel nye biler imot påske og sommerferien. Personbilene leases for 3 år av gangen for så å byttes ut, så de vil aldri være eldre enn dette.

Hvor mange er ansatt for å administrere bildelingsordningen?
Per idag er vi 11 ansatte (6 på kontoret og 5 på verkstedet).